Tips Kurus dari 90KG Ke 58KG - Lose 10KG Sebulan

4

Hi

Siapa yang lepas raya, berat naik?

Ye, Iday tergolong dalam mereka yang makan tak ingat then berat badan naik dan hanya mampu menangis di bucu katil. HAHA

Ini dalam usaha nak kuruskan balik, nak buang balik lemak-lemak yang seronok sangat menumpang kat badan ni. Nangis. HAHA

Tadi Iday scroll timeline dekat FB, then terbaca 1 status iaitu tips untuk kurus yang dikongsikan oleh Alia Amira Rohadi and bila nampak perubahan pada Alia Amira, terus iday nak cuba tips yang dikongsikan. Sebab tu Iday nak senaraikan tips Alia Amira untuk panduan korang. Tengok perubahan pada Alia Amira ni, bagi semangat sikit untuk lose weight :)


Menurut Alia, kesan dapat dilihat dengan BERGANTUNG kepda metabolisma, kerajinan serta disiplin yg kuat. Jangan kejap-kejap nak "cheat day" pulak.

1. Kene detox dulu badan tu. Sebab banyak lemak yang terkumpul dekat usus. Masa ni lah kita nak cuci semua tu dengan pengambilan produk yang bantu kita detox. Boleh minum green tea, buat minuman detox sendiri atau minum teatox (yang ni nanti iday cerita)

2. Contoh Pengambilan diet seharian yang Alia amalkan dibawah, korang boleh follow menu-menu berikut. 

Pagi: Roti 3 keping+Green Tea 
Air suam (wajib). Breakfast sebelum 9 pagi.

Lunch: Nasi 2 senduk (Alia tak boleh skip nasi). Iday pula memang dah stop makan nasi. Lauk pula boleh makan ayam atau ikan, sayur hijau rebus atau kukus. Iday kalau beli lauk memang takkan ambil kuah. 

Dinner: Buah epal hijau (Optional, menurut Alia, kalau waktu tengari tak makan nasi, dia akan makan nasi tapi sebelum pukul 8 malam. Sama la, cuma Iday akan masak lauk seperti Ayam bakar, Ayam kukus dan dimakan bersama sayur-sayuran. Iday ada baca, takpe kalau makan malam. cuma jangan makan 3-4 jam sebelum tidur.

3. Dalam sehari kene ambik 2-3 litter air suam. Memang wajib kalau betul-betul serius nak kurangkan berat badan. 

4. Saya memang tekankan pengambilan greentea. Bukan kata minum Green Tea tak jaga makan, tak bersenam, tuptup turun 20kg. Eh memang tak lah. 

Sebenarnya Green Tea MEMBANTU meningkatkan metabolisma selain itu dia juga bantu dalam mengurangkan berat badan. Iday sekarang pon tak minum Green Tea tapi Teatox. Sekarang iday amalkan Loose Weight Teatox dan Skinny Teatox. Yang ni nanti iday share.

5. Setiap hari korann WAJIB workout 30min. Kalau perempuan boleh lah nak zumba. Kalau yang bekerja di office tu mohon buat lebih.. Sebab korang kurang bergerak berbanding cikgu dan nurse yang banyak bergerak.

Iday download app 30 days challenge, memang akan workout tiap-tiap hari. Hehehe

6. Jangan nak acah2 makan oat, makan biskut, , roti, tahu tak sebenarnya semua ni lagi banyak bebanan utk diproses berbanding ambik nasi.. Sooo please!!refer dietition sblm buat keptusan tau!

Kawan Iday pon pernah cakap, kalau nak kurus ni mesti rasa mahal sebab kita beli makanan yang kita ingat boleh buat kurus. Sebenarnya ada je cara lain dengan tak perlu beli makanan oat mahal-mahal ni iaitu masak sendiri. Hehehe

7. KENA pantang ais, air yang disejukkan, abc,cendol,cool blog, segala mak nenek yang sejuk. Just mnum air suam mengikut liter yang badan korang perlukan (whole day).

Ais ida akan minum during weekend je, lepas ni, kena pantang betul-betul la. Hahaha

8. Pantang lah segala fast food mcm kfc mcd pizza subway smua tu utk 3 bulan pertama tanpa ada "cheat day".

9. Timbang dulu sebelum mulakan misi. Setiap minggu make sure timbang! Jaga juga emosi tu biar stabil, sometimes dia akan memberi kesan juga. Kalau genetik jenis obesiti , korang kenalah lipat gandakan usaha. Sebab potensi untuk loss weight 10kg/weeks tu rendah.

10. Bangun je dari tido sebelum korang ke toilet, sebelum gosok gigi, teruss minum air kosong agak-agak dalam 2-3 gelas ( kalau air suam, amaaaat dan sangattt digalakkan) korang boleh search kebaikan minum air selepas bngun tido. Banyak manfaat dia :)

So, ini tips yang dikongsikan oleh Alia Amira, ada tips yang iday memang tengah amalkan sekarang and ada juga tips yang baru iday tahu. Hehehe Tak sabar nak lost 10kg dalam masa sebulan. Insya Allah! hehehe

Satu lagi Iday nak share, Iday ada jual Teatox, teatox ni bagus untuk korang tingkatkan Metabolisme badan and bantu mengurangkan berat badan. Iday ada tulis review tentang Teatox. Even kawan Iday pon try and berkesan. 


Seronok kan?? Hehehe

Kalau berminat boleh check article ini :



Nak kurus! Hehehehe :)
Tags

Post a Comment

4Comments
  1. semangat nya tengok Anis ni... tapi part ais tu.. kadang jeles tengok orang sebelah.. cano ?

    ReplyDelete
  2. Rm brpe ye teatox 3 jenis tu iday???

    ReplyDelete
  3. tips yang baik...boleh cuba ni

    ReplyDelete
Post a Comment