Pengaruh Kartun, Kanak-Kanak 7 Tahun Terjun Dari Tingkat 10 Dengan Payung

1


Seorang kanak-kanak dari wilayah Suzhou, China cedera parah setelah terjun dari tingkat 10 menggunakan payung. Kanak-kanak yang berusia tujuh tahun itu ingin meniru perbuatan siri kartun dimana salah satu wataknya menggunakan payung itu sebagai ‘parachute’ - Astro Awani


Nasib baik kanak-kanak tersebut selamat kerana terkena kabel dan mengurangkan effect kalajuan jatuh dari tempat tinggi. Doktor sahkan, kanak-kanak tersebut dalam keadaan stabil.



Macam-macam mainan la. Dah la baru umur 7 tahun, terpengaruh dengan rancangan kartun terus cuba-cuba tiru aksi yang dipaparkan di dalam video.

Iday dulu pernah juga cuba terjun guna payung, tapi dari tingkap rumah dekat kampung. So, memang tak tinggi sangat. Ini 10 tingkat, alahai adik oi. 

Itu baru kartun, belum lagi diorang acah-acah cuba yang dalam The Fast and the Furious tu. Minta jauh la kan. Tapi sebenarnya banyak kes yang melibatkan kanak-kanak cedera atau meninggal kerana follow aksi-aksi didalam movie.

Tadi Iday ada tengok cartoon Popoyo, dalam tu pon ada aksi terjun dan terbang guna payung. Nampak cartoon macam comel dan tak membahayakan. Tapi kalau kanak-kanak tengok, tertarik and mesti nak follow sebiji macam dalam cartoon. 


So, macam mana cara nak halang dari berlaku kejadian ni lagi? Ada cadangan atau tips? Boleh share di komen bawah ye :)



Tags

Post a Comment

1Comments
Post a Comment