Apa akan jadi jika belum buat penukaran Kad Debit/ATM Maybank?

2



Sekarang kan tengah isu petukaran kat Debit/ATM. Ramai yang masih belum tukar and risau kesan dari lambat tukar. Iday nampak banyak pertanyaan pengguna di Facebook Maybank. 


So, apa akan jadi jika belum buat penukaran Kad Debit Maybank?



Pengeluaran duit di Mesin ATM

Iday ada baca soalan ini diajukan pada admin FB Page Maybank. Jawapan dari admin, selepas tarikh 18.12.2016, Kad Debit Maybank masih boleh digunakan untuk pengeluaran duit di mesin ATM. Cuma, risau jika ada gangguan pada kad, so better tukar :)



Transaksi Pembelian dan Pembayaran Menggunakan Kad



Iday kalau shopping grocery dekat Giant mesti guna kad sebab malas nak bawa cash banyak-banyak. So, kalau tak tukar kad debit Maybank ni, memang tak dapat nak buat pembelian atau pembayaran melalui kad debit.

Screenshot dari Facebook Page Maybank :



Kena bayar Rm12.70 jika tukar selepas 18 Dec 2016?



Iday pon ada dapat mesej berantai ni, jangan percaya selagi bukan dari sumber yang sah. Maybank sendiri dah keluarkan kenyataan yang penalty RM12.70 tu tidak benar sama sekali.  Tiada charges dikenakan untuk penukaran kad buat pertama kali. 


So, kalau korang ada soalan berkaitan boleh komen di Facebook Maybank ataupon korang just scroll baca-baca komen yang sedia ada. Sebab ramai yang tanya-tanya. 


Ini untuk mereka yang kurang faham penerangan dalam English, 



Memang la ramai yang cakap and bash pada mereka yang last minit tukar, cakap "Padan Muka" la, kutuk macam-macam la. Cakap diorang ni pemalas la, suka buat kerja last minit. 

Tapi korang kena faham, situasi kita dan mereka lain-lain. Ada yang tak pernah online, tak tahu tentang isu penukaran ni. Ada yang cakap, padahal dah war-war since bulan 6. Iday sendiri baru tahu awal-awal bulan ni. 

Banyak sangat whatsapp berantai, sampai malas nak ambil kisah. 

So, kalau yang masih belum buat, jangan risau masih boleh buat after tarikh tamat tapi cuma tak dapat guna kad untuk pembayaran dan pembelian. Termasuklah shopping online tak silap iday, yang tu korang check FB diorang ye. 

Untuk maklumat lanjut boleh check Maybank Page : SINI




Korang dah tukar?



Tags

Post a Comment

2Comments
  1. Good Info. Tapi saya sendiri x sempat tukar kad lagi walaupun tahu awal.huhu. Apa2 pun betul kata admin, jangan cepat mengecam orang yang last minit tukar. Maybe masing-masing ada masalah sendiri yang kita x tahu. Macam saya kerja ofis hour, nak ke bank jauh pulak tu.hee

    ReplyDelete
Post a Comment