Imaginur - Filem Review

0



Susah juga ye nak menulis review filem tanpa ada 'spoiler'.

Macam mana nak mula ye hmmmm okay.

Pada awalnya nak tengok Imaginur ni sebab Redza Minhat as penulis dan Beto Kusyairy sebagai pelakon utama. Lepas tu tengok trailer, wah gempak yang amat ye.

Sinopsis :

Filem bergenre cinta Sci-Fi ini mengisahkan Zuhal yang mengalami panic attack.

Jadi, dia cuba minta bantuan dengan pergi ke satu pusat rawatan hipnosis namun pelbagai kejadian pelik berlaku setelah itu sehinggakan dia tidak dapat membezakan antara fantasi atau realiti.

Pada masa yang sama, seorang wanita misteri turut muncul dalam bayangannya. Siapakah wanita misteri itu dan apakah yang bakal terjadi pada Zuhal?

Okay, macam tu je sinopsis. So, memang tak boleh bayangkan jalan cerita macam mana. Walaupun tengok trailer sekali pun. Serius apa yang ditunjuk dekat trailer tak sama dengan apa yang ditayangkan. Yang menariknya lagi 'better' dan 'beyond imagination'

Paling tepat sebenarnya, filem ni buat kau rasa apa yang Zuhal rasa.


Rasa 'lost', rasa 'confuse', rasa macam hidup kau tak kena, kau hilang arah. Memang kena tengok sendiri, rasa sendiri perasaan tu.

Itu ulasan tentang jalan cerita. Macam mana dengan pelakon-pelakon Imaginur?


Superb! Pelakon yang bawa watak dalam cerita Imaginur ni macam tak berlakon. Macam itulah diri diorang yang sebenar. Dari watak utama sehingga sekecil-kecil watak 'station guard' dan penjual burger.

Pilihan pelakon yang tepat bagi pandangan aku.

Sinematografi pulak memang 100% lawa gile. Sebenarnya aku happy bila diorang tak jadi 'shoot' dekat Jepun dan terpaksa 'shoot' dekat Perlis. Pepatung tu betul-betul ada okay, bukan CGI.

Sudut kamera untuk filem ni pon banyak yer, dari setiap sudut - atas bawah tepi belakang. Banyak 'take' la senang cerita.

Feveret shot aku, masa Beto berdiri dan dekat belakang ada train tengah lalu dan shot tu dari bawah. Lawa. 


Ada lagi la shot yang lawa, tapi tak boleh bagitau nanti jadi spoiler pulak hehe


Muzik dan Ost filem ni pon tiptop ye. Memang kena sangat la dengan jalan cerita ni. Lagi-lagi lagu Hasrat oleh Amir Jahari tu. Kalau terbayang filem tu sambil dengar lagu ni mesti rasa sebak haha


Banyak sebenarnya nak cerita tentang filem Imaginur ni, tapi aku takut tertulis benda tak sepatutnya haha

So, nak tahu lebih-lebih kena la tengok filem Imaginur. Jom sama-sama kita rasa apa yang Zuhal rasa hehe

Kalau korang dah tengok, apa komen korang tentang filem Imaginur?

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)