10 Fakta Menarik Tentang Naqiu Boboy (Juara Gegar Vaganza 2019)

0



Nama Naqiu memang tidak asing dalam dunia hiburan Malaysia. Bermula sebagai vokalis Boboy yang memang sangat popular sekitar 2001, Naqiu sekali lagi popular sebagai salah seorang peserta yang sentiasa memberikan persembahan terbaik di Gegar Vaganza 2019.

Artikel kali ini Iday akan senaraikan 10 Fakta Menarik Tentang Naqiu Boboy, Juara Gegar Vaganza 2019.



1. Siapa Naqiu?

Wan Naqiuddin bin Muhammad Najib atau lebih dikenali sebagai Naqiu Boboy dilahirkan pada 22 November 1986 dan anak kelahiran Skudai, Johor. Dia merupakan anak bongsu daripada lapan orang adik beradik.

Pada tahun 2020, Naqiu berusia 34 tahun. Kalau nak tahu, sebelum ni imej Naqiu berambut panjang dan nampak sedikit berusia. Dia mula berambut pendek selepas memasuki Gegar Vaganza 2019.


2. Penglibatan Naqiu Dalam Dunia Hiburan Malaysia

Naqiu mula terlibat dalam bidang nyanyian pada tahun 2000 apabila mewakili Johor dalam pertandingan Bintang Asli 2000 peringkat kebangsaan.

Abang Naqiu yang kebetulan bekerja dengan Erra Fazira Entertainment meminta Erra mendengar rakaman kaset nyanyian Naqiu. Erra kemudianya berminat untuk mengambil Naqiu sebagai penyanyi pertama dalam Erra Fazira Entertainment dan sanggup ke Johor untuk meminta persetujuan dari arwah ibu Naqiu.

Erra menyewa studio NSR untuk membuat rakaman nyanyian Naqiu yang lebih 'proper' dan ketika itulah NSR berminat untuk membuat band ala-ala New Boyz bersama Naqiu. Selepas perbincangan bersama antara Erra dan NSR, Erra melepaskan Naqiu kepada NSR dan bermula lah kumpulan Boboy dalam industri hiburan Malaysia.


3. Boboy

Kumpulan Boboy mula popular pada tahun 2001 apabila album pertama mereka berjudul Episod cinta mendapat kutipan tinggi, melebihi 30 ribu unit.



Selain Naqiu, ahli kumpulan Boboy terdiri oleh 4 anggota yang lain iaitu Shah Azrizal Kamarulzman (shah- pemain gitar utama), Muzzafar Nordian (Muz- pemain gitar kedua), Mohd Addinan Azmi(Didie - Bass) dan Aris Fahmi Zulkifli (Acik-Dram)

Masa tu diorang memang popular, sampai boleh terima banyak tawaran hingga empat ke lima persembahan sehari, memang setanding la populariti dengan band lain seperti New Boyz dan Spin.


4. Bidang Lakonan

Ahli kumpulan Boboy juga pernah menceburkan diri dalam bidang lakonan, mereka sama-sama membintangi telefilem Boboy The Movie pada tahun 2001.

Pada tahun 2003, Naqiu memegang watak utama dalam telefilem Semarak Naga sebagai Sagahuddin atau Saga. Kalau nak tahu, Naqiu siap mengalami pendarahan hidung dan mulut akibat ditendang oleh pelakon, Ezany semasa sesi pengambaraan telefilem tersebut.

Apa yang menarik, pengarah telefilem Semarak Naga juga memuji mutu lakonan dan komitmen yang diberikan oleh Naqiu

Baru-baru ini pon Naqiu ada buat penampilan khas dalam drama Satukan Rasa sebagai suami Indah Suhaila, lakonan Siti Nordiana.


5. 12 Tahun Hilang Dari Industri Hiburan

Menurut Naqiu, sepanjang tempoh 8 tahun menjadi artis dahulu, dia lebih banyak merasai pengalaman pahit dari manis. Dia menyesal kerana sepanjang bergelar penyanyi, dia tidak belajar dari mereka yang profesianal ketika itu.

Apa yang membuatkan dia tidak mengambil peluang untuk belajar lebih mendalam tentang muzik kerana dia berada dalam keaadan yang cukup selesa dengan hasil pendapatan lumayan mencecah 10k sehari.

Namun kegemilangan mereka tidak bertahan lama apabila nama kumpulan Boboy semakin pudar selepas kemunculan album ketiga, Masih Mencari pada tahun 2005.

Tambah Naqiu, ketika penghujung zaman Boboy lagi, masalah dengan syarikat rakaman sebenarnya wujud yang melibatkan tentang hala tuju muzik kumpulan Boboy. Selepas tamat kontrak Boboy, Naqui membuat keputusan untu berhenti dari pentas komersial dan menyertai dunia muzik kelab, kini hampir 12 tahun.


6. Penyanyi Kelab Malam

Selepas membuat keputusan untuk berhenti dari industri, Naqiu membuat keputusan ingin belajar muzik. Ketika itu dia menyertai kelab band dan membuat persembahan di Escapade, Subang dengan gaji RM100 sehari. Selepas itu dia banyak membuat persembahan di kelab-kelab lain dan juga majlis acara.



Menurut Naqiu, sepanjang 12 tahun berkerja di kelab itu lah dia belajar banyak tentang muzik dan pengalaman tersebut berguna apabila dia dilihat sentiasa memberikan persembahan terbaik di pentas Gegar Vaganza 2019.

"Ketika menyanyi di kelab, saya banyak belajar mengenai muzik, termasuk cara nyanyian yang betul. Malah, apa yang saya timba itu tak langsung dipelajari ketika menyanyi dalam dunia glamor"


7. Keluarga Naqiu

Selama Naqiu menghilangkan diri selama 12 tahun, dia sebenarnya telah berkahwin dan mempunyai anak.


Nama sebenar isteri Naqiu ialah Hanisah Zuhari dan dilahirkan pada 3 Mac 1985. Isterinya berasal dari Taiping, Perak.

Menurut Hani, dia mula mengenali Naqiu pada tahun 2009 di Johor. Kemudia mereka mula rapat apabila sering membuat persembahan dalam band yang sama. Yang kelakarnya, isteri Naqiu memang bukan peminat kumpulan Boboy. So, masa awal-awal tu dia memang tak kenal siapa Naqiu sebenarnya.

Mereka mendirikan rumah tangga pada 18 Januari 2010 dan kini mempunyai 5 orang anak, 2 perempuan dan 3 lelaki. Nama-nama Naqiu adalah Wan Ratna Putri, Wan Daniel Iman, Wan Esyana Alicia, Wan Alexsander Putra dan Wan Danish Aydin.


8. Gosip Dan Kontroversi

Macam biasa lah, dah nama pon artis, mesti ada je gosip atau kontroversi liar yang melanda. Naqiu jugak tidak terlepas dan beberapa kali dikaitkan dengan cerita kurang senang sepanjang program Gegar Vaganza 2019. 

Salah satunya adalah ada ura-ura yang mengatakan Naqiu sebenarnya pernah berkahwin dua namun sudah menceraikan isteri pertama. Paling terkejut apabila isteri Naqiu dituduh sebagai perampas dan punca penceraian isteri pertama. 


"Saya tak tahu dari mana cerita itu datang tapi ada dua isteri ya? Usia anak-anak saya pun rapat, bila masa pula saya nak kahwin lain. Ini temubual paling kelakar sepanjang Gegar Vaganza. Isteri saya sekarang adalah satu-satunya teman hidup saya" 

Selain gosip berkahwin dua, ada juga netizen yang menuduh Naqiu dan Sham Visa ada hubungan terlarang apabilaa gambar mesra mereka dimuatnaik di sosial media. 


Menurut Shah Visa, dia memang terkejut dengan fitnah tersebut yang dianggapnya sebagai keterlaluan 

"Adakah satu kesalahan sekiranya saya menunjukkan kasih sayang seorang abang kepada adik. Lagipon kami telah lama kenal dan kini berada di bawah syarikat pengurusan artis yang sama"

Jadi netizen kat luar sana, jangan pandai pandai ye buat cerita.


9. Six Years

Naqiu bersama tiga lagi anggota asal kumpulan Boboy pernah muncul dengan single berjudul Hukum Aku tetapi tidak mendapat sambutan.



"Pada asalnya macam projek suka-suka. Kami memuat naik lagu berkenaan ke laman Youtube. Kami juga ada menghantarnya ke radio, tetapi seperti tiada sambutan. Tanpa sebarang susulan, ia akhirnya lenyap begitu saja"

Mungkin antara sebab diorang gagal kerana menggunakan nama kumpulan baru iaitu Six Years. Kalau guna nama Boboy mesti orang kenal. Betul tak?


10. Juara Gegar Vaganza 2019

Tahniah Iday ucapkan kepada Naqiu kerana menjadi salah seorang Juara Gegar Vaganza berkongsi kejuaraan dengan Hady Mirza. Iday sebenarnya dah agak kerana melihat persembahan Naqiu yang memang terbaik setiap minggu.



Kalau nak tahu, awal-awal dulu Naqiu taknak join Gegar Vaganza tetapi selepas beberapa kali dipujuk oleh pihak pengurusan artis, Naqiu akhirnya menyertai Gegar Vaganza.

Ahli kumpulan Boboy juga sentiasa memberikan sokongan kepada Naqiu.

Ini antara 10 Fakta Menarik Tentang Naqiu Boboy, macam mana hebatnya perubahan Naqiu dari dulu hingga sekarang.

Hebat kan? Tahniah sekali lagi buat Naqiu Boboy!


kredit : Youtube Miss Viral TV




Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)