Bookup Malaysia | Online Secondhand Bookstore

4

Hey Ho,

As a student, there will be the major problem when we started the new semester, mesti kena fikir tentang peralatan alat tulis and textbook, am i right? For those yang apply loan such as PTPTN and Mara sure use their loan to afford the expensive textbook.  Other ways, they photocopy the textbook which is much cheaper that the original one. 






How about the books yang banyak, yang telah digunakan pada semester sebelumnya? Mungkin ada yang jual pada junior-junior, tetapi bukan semua dapat dijual kan. so, apa nak buat dengan unwanted textbook ni?


Sebab tu iday nak memperkenalkan satu website ni dimana korang boleh beli atau jual buku especially buku teks. Harga-harga buku disini sangat murah dan berbaloi, sangat berbeza dengan harga yang sedia ada untuk buku yang baru. 


Sebelum iday explain lebih lanjut, korang boleh tengok video ni, lebih faham dengan apa service yang ada pada Bookup.my 




Untuk pengetahuan korang, Bookup.my telah dilancarkan pada November 2013 dan berjaya menjual serta membeli buku seramai 1200 pelajar, website ni bukan sahaja menjual atau membeli textbook tetapi novel atau buku-buku lain juga ada dijual disini dengan harga serendah RM6.

Bookup.my ni kiranya bertindak sebagai orang tengah dalam menguruskan the unwanted books. Book recycle is great doings , just imagine you already save the tree just like Mike Chu said.


We want everyone to know that each book purchased from us is one book recycled and through us, there are thousands of trees that can be saved yearly if not monthly. - Mike Chu, founder of Bookup.my

Website Bookup.my

Jom kita review apa yang best tentang website ni. Korang hanya perlu ke link bawah ni: http://bookup.my/. Korang akan dapat RM2 voucher jika korang register, registration adalah percuma dan tidak mengambil masa yang lama. 


Hanya masukkan nama, alamat surat-menyurat, no phone, email dan create password. Hehe. Iday pon create account, nanti diorang akan hantar email confirmation. 



Dah register, dah confirm, kita pergi kat home dan tengok apa yang ada dan ditawarkan oleh bookup.my, kalau ada buku yang ida suka, iday akan beli , lagipon harga dia sangat murah. 

Sebagai contoh, tadi iday scroll dan iday berminat nak beli "The Woman in Black" , kalau harga asal dia dekat MPH online adalah RM42.9o include postage. Kalau dekat Bookup.my ni kita dapat buku secondhand yang codition dia still good RM 14 include postage. 




Jangan risau, buku secondhand yang dijual di Bookup.my ni akan dicheck terlebih dulu sebelum dipaparkan, hanya yang keadaan elok sempurna sahaja dijual, memang dah ditetapkan rule untuk sesiapa yang ingin jual buku di Bookup.my.


Macam mana pula kalau korang nak jual buku? cuma click button "I want to SELL". Nanti akan tunjuk page seperti di bawah ni .



Mula-mula korang akan submit form dengan segala detail tentang buku yang korang nak jual tu, kemudia korang akan pos buku tu, untuk jumlah buku yang bernilai RM 150 ke atas, pihak Bookup.my akan pickup buku tu depan pintu rumah korang. 

Lepas diorang dapat buku tu, diorang akan check condotion buku tu sama ada boleh dijual atau tak, buku tu mestilah dalam keadaan baik dan ada ISBN. 

Kemudian baru la buku tu dijual dan dipaparkan di website Bookup.my. Cukup hujung bulan, diorang akan bayar jika ada pembelian buku-buku korang tu. 

Simple as that! Aku harap lebih ramai tahu tentang Bookup.my ni dan diorang akan jual banyak buku kat sini supaya aku boleh borong banyak-banyak. Hehe. Lagipon review tentang website semua bagus-bagus okay.




Korang boleh like/follow diorang punya Facebook dan Instagram untuk update2 buku terbaru by click link below.


https://www.facebook.com/bookup.my
http://instagram.com/mybookup

Aku suka dengan idea yang diorang ada ni, diorang ni masih baru sebab tu aku harap makin ramai orang tahu dan makin banyak buku secondhand yang murah2 dijual disini sebab aku kan book lover, lagi murah,lagi aku suka. hehe

Bagi aku Bookup.my ni adalah satu platform untuk book lover dapatkan buku berkualiti dengan harga murah dan juga membawa keuntungan kepada pihak yang mempunyai buku-buku yang tidak digunakan lagi. Jangan buang tapi jual kepada orang yang memerlukan. :)

Nanti kalau aku beli, aku akan buat review pasal buku2 yang aku beli pulak yer. Hehe

visit their website here : http://bookup.my/


Tags

Post a Comment

4Comments
  1. Ada 3 beg plastik sampah penuh dengan buku2 bacaan arwah ayah.. tak tahu nak letak mana.. buang macam tak elok.. hantar surat kabar lama pun tak baloi.. so boleh la bagi kat sini thanks share info ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh, baguslah. boleh jual kat sini, sayang kalau dibiarkan. hehe. ida pon ada banyak buku yang elok masa belajar dulu. Plan nak jual jugak. Hehe

      Delete
  2. wahh.. good sharing for novel lovers macam saya! hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. taw takpe, iday pon suka bila taw ada website jual/beli buku secondhand ni. Hehe.

      Delete
Post a Comment