13 Senarai Resepi Nasi Ayam Mudah Dan Sedap

6

Hi Korang, 

Artikel kali ini Iday nak kongsikan 13 senarai resepi Nasi Ayam yang simple, mudah dan sedap untuk korang cuba. Percaya tak kalau Iday cakap, Iday dah cuba kesemua resepi ini dan sebenarnya tak susah pon nak buat Nasi Ayam. 




Korang boleh tengok dan cuba sendiri salah satu resepi Nasi Ayam yang Iday senaraikan di bawah ye. Semoga artikel ini dapat bantu korang untuk mencari resepi Nasi Ayam yang mudah dan sedap. Hehehe


1. Resepi Nasi Ayam Paling Sedap Azie Kitchen

Iday paling suka cara masakan ayam tu sebab tidak dipotong dan digoreng seekor. Memang nampak sedap betul. Lagipon resepi ini ada menggunakan susu full cream yang diletakkan dalam sup. Mesti sedap. Korang boleh cuba resepi Nasi Ayam oleh Azie Kitchen ni okay!

Link resepi : http://www.aziekitchen.com/2013/04/nasi-ayam-paling-sedap.html






2. Resepi Nasi Ayam Madu Mudah Dan Sedap Cik Epal

Resepi ini dari blogger terkenal Cik Epal. Iday memang suka tengok resepi-resepi dari Cik Epal sebab semua nampak mudah dan sedap. Kalau korang nak cuba resepi nasi ayam madu boleh tengok resepi di blog Cik Epal. 

Apa yang best, Cik Epal menunjukan step by step dengan gambar cara masak Nasi Ayam Madu, so memang memudahkan. 

Link Resepi : http://cikepal06.blogspot.com/2017/07/resepi-nasi-ayam-madu-mudah-dan-sedap.html




3. Nasi Ayam Simple Dan Sedap - Fiza's Cooking

Fiza's Cooking ni siap ada buku resepi sendiri. Resepi Nasi Ayam beliau pon senang nak ikut. Iday suka cara dia masak cili untuk Nasi Ayam. Lebih kurang macam cara Iday masak. Hehehe

Link Resepi : http://fizalgk.blogspot.com/2016/01/nasi-ayam-simple-dan-sedap.html



3. Resipi Nasi Ayam Yang Mencecah 66,000 Share - Vocket

Wah resepi nasi ayam ni pernah viral di Facebook, mendapat lebih 66 ribu share dalam tempoh 2 hari. 

Resepi ini juga dikatakan adaptasi resepi nasi Nasi Ayam Kak Laily Subang dan perapan ayam dengan resipi steak Me'nate oleh Tuan Mustaffa Haji Othman, bekas masterchef yang pernah berkhidmat di Istana Buckhingham.

Link Resepi : https://www.thevocket.com/resipi-nasi-ayam-umi-2/




4. Resepi Nasi Ayam Sedap - iResepi

Dalam resepi ini nasi dimasak bersama dengan bahan rempah seperti bunga lawang, pegaga dan kayu manis. Siap ada letak serai. So memang lain sikit dari resepi Nasi Ayam yang iday pernah cuba. 

Tapi korang boleh cuba je, kalau masak dengan bahan rempah ni mesti lagi sedap. 

Link Resepi : https://iresipi.com/resepi/nasi-ayam-sedap/show



5. Nasi Ayam Kukus Hainan - Maggi

Ini adalah resepi yang dikongsikan di website Maggi. Nanti korang akan perap ayam bersama dengan kiub pati ayam sebelum dikukus. Cara nak masak pon senang, siap disediakan video untuk korang follow step by step. 

Link Resepi : https://www.maggi.com.my/bm/recipe/420/nasi-ayam-kukus-hainan





6. Resepi Nasi Ayam Thai Viral

Resepi ini lagi mudah sebab ayam tak perlu diperap. Cuma perlu sediakan nasi dan cili. Cili pula menggunakan sos Thai sebagai bahan utama. Apa yang menarik, nasi akan dimasak bersama ayam yang telah direbus. 

Link Resepi : https://www.rasa.my/resipi-nasi-ayam-thai-viral-perghhh-mudah-sedap-rupanya-patutlah-ramai-pakat-duk-cuba/




7. Resepi Nasi Ayam Hainan Khairy KJ

Ini memang resepi istimewa  dari KJ. Cara masak pon memang mudah dan yang menarik siap ada nama istimewa untuk resepi ini iaitu sos cili bestintheworld, sos kicap manis darkandhandsome dan sos halia kawkaw. 

Link Resepi  : http://www.butterkicap.com/kitchen-lab/resepi-nasi-ayam-hainan-khairy-kj

8. Resepi Nasi Ayam Sedap Dan Mudah Untuk Dicuba - HasyaNaurah

Dalam resepi ini, admin menggunakan tepung jagung untuk membuatkan sos kicap lebih pekat. Iday juga suka tengok resepi dalam blog ini kerana ada video yang menunjukkan cara masa nasi ayam step by step. Kalau jenis yang malas baca resepi, boleh tengok video ni. Hehe

Link Resepi : https://hasyanaurah.com/2017/10/resepi-nasi-ayam.html





9. Resepi Nasi Ayam Madu Mudah & Sedap — Siap Dalam 1 Jam (Aida Sue)

Selain dari resepi ayam madu Cik Epal, iday pernah juga follow resepi Aida Sue. Resepi sangat simple dan mudah faham. Paling suka sebab ayam madu tu nampak sangat sedap. Sambal cili pon berbeza dengan cara iday biasa buat. Hehe

Link Resepi : http://theaidasue.com/2017/09/resepi-nasi-ayam-madu-mudah-sedap-siap-dalam-1-jam/





10. Resepi Nasi Ayam Thai - Bella Jamal
Resepi ini memang pernah viral di facebook tapi versi Bella berlainan sikit. Lagi mudah untuk ikut. Kalau korang taknak makan ayam bakar atau goreng, nak yang style ayam hainan tu, boleh cuba resepi ini. Tengok gambar dalam blog Bella pon nampak sangat sedap. Hehehe

Link Resepi : http://www.bellajamal.com/2017/09/resepi-nasi-ayam-thai.html


 
11. Nasi Ayam Cik Su Yang Mudah Dan Sedap
Resepi ini dari blog Azie Kitchen dan resepi adik kak Azie. Iday paling suka cara masak nasi sebab dia letak mentega. Mesti nasi jadi wangi dan lembut. Sama macam resepi Nasi Ayam Aida Sue, ada tomato dalam sambal. Korang pon boleh cuba resepi mudah ni. 

Link Resepi : http://www.aziekitchen.com/2014/06/nasi-ayam-cik-su-yang-mudah-dan-sedap.html




12. Resepi Nasi Ayam Hainan - Tiffin Biru
Selain dari blog Azie Kitchen, Iday juga selalu singgah di blog Dapur Tanpa Sempadan untuk mencari resepi yang mudah tetapi sedap. Tiffin Biru @ che mat ada kongsikan resepi nasi ayam hainan. 

Che mat selalu kongsikan tip dalam masakannya. Disebabkan ayam hainan tidak perlu digoreng, Che mat kongsikan tip membersihkan ayam menggunakan garam supaya dapat membersihkan bahagian luar ayam dari bulu2 halus dan kekotoran.

Link Resepi : http://www.tiffinbiru.com/2017/02/resipi-nasi-ayam-hainan.html



-----------

Ini antara resepi-resepi yang Iday selalu ikut dan masak sendiri. Memang memudahkan dan ada yang describe resepi secara detail. Iday pon ada kongsikan resepi nasi ayam versi Iday yang iday banyak belajar dari mak Iday. 



Korang boleh check resepi nasi ayam di link ini : Resepi Nasi Ayam Paling Simple Dan Sedap


Lepas ni kalau teringin nak makan nasi ayam, tak perlu susah-susah nak ke kedai. boleh buat sendiri, siap boleh tambah banyak kali. hehehe

Kalau korang ada nak request resepi lain di blog sayaiday, boleh komen dibawah :)

Selamat mencuba!! 


Tags

Post a Comment

6Comments
  1. Nice sharing...nmpak mnarik semua resepi tu

    ReplyDelete
  2. scroll tengok gambar smbil telan ailio.. haih sedapnya nasi ayam. lagi2 dapat ayam guring yang garing tu daaappppnye..

    ada GA sedang berlangsung di blog CT. kalo sudi jemput join =)
    http://sitiyangmenaip.blogspot.com/2018/01/giveaway-souvenirs-pulau-jeju-by.html

    ReplyDelete
  3. Anak-anak memang suka makan nasi ayam. Kadang2 makan nasi dengan sup je. Hahaha

    ReplyDelete
  4. ayam kan terbaik tu lah

    hainanese is the best.

    ReplyDelete
Post a Comment